.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
ضرورت تشکیل فرهنگستان برای زبان مازندرانی
عسکر صادقی

بدون شک زبان مازندرانی یکی از مهم ترین مشخصه های فرهنگ مازندرانی است.
نمی توان فرهنگ مازندران را بدون این زبان تصور کرد. بعد از تسلط صفویان بر مازندران و از بین بردن حکومت فرمانروایان محلی، به دلیل عدم استفاده از این زبان در مکان های رسمی به تدریج از شمار گویشوران زبان مازندرانی کاسته شده است و امروزه این زبان در خطر انقراض قرار دارد.
در دنیای امروز که با پیشرفت سریع فناوری تغییر سرعت بیشتری به خود گرفته است و ارتباطات بین ملت ها گسترش یافته است ما هر روز شاهد ورود واژه هایی تازه به زبان هایی هم چون مازندرانی (که غالبا فاقد رسمیت می باشند) هستیم. برای زبان رسمی کشور که فارسی است ما نهادی داریم به نام فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی که ضمن تدوین دستور این زبان به معادل سازی برای واژه های بیگانه می پردازد.
متاسفانه ما چنین نهادی برای زبان مازندرانی نداریم. عدم وجود یک دستور زبان مدون برای زبان مازندرانی و هم چنین عدم معادل سازی برای واژه های بیگانه در زبان مازندرانی ، استفاده از آن را در دنیای امروز مشکل ساز می کند. این مشکل به ویژه در زمینه نوشتار مقالات علمی بیشتر نمایان می شود.
امروزه بسیاری از مازندرانی زبانان در گفتار این زبان دچار مشکلات فراوان دستوری و واژگانی هستند که این مسئله به خاطر تاثیر بیش از حد زبان فارسی و استفاده همه جانبه از آن در مدارس و رسانه های استان است. به عنوان فردی که در زمینه نوشتار زبان مازندرانی در نسخه مازندرانی دانشنامه ویکی پدیا فعالیت داشته ام همیشه این مشکل را احساس کرده ام و در این زمینه به ویژه الفبا با دیگر دوستانی که در این زمینه با یکدیگر همکاری داشته ایم همیشه اختلاف داشته ام. امروزه افرادی که در زمینه مازندران شناسی فعالیت می کنند و دلسوز فرهنگ این خطه هستند باید با تشکیل نهادی همانند فرهنگستان برای زبان مازندرانی به تدوین یک دستور زبان مشخص و معادل سازی برای واژه های بیگانه در آن بپردازند.
اگر روزی بخواهیم به آموزش زبان مازندرانی در مدارس و دانشگاهها بپردازیم قطعا بدون وجود چنین نهادی با شکست مواجه خواهیم شد. نکته دیگر تدوین یک لهجه معیار برای زبان مازندرانی است. زبان مازندرانی دارای لهجه های بسیاری است که اختلاف فاحشی بین برخی از آنها از نظر تلفظ واژگان و گاهی اوقات دستوری است و تدوین یک لهجه واحد که برای همه مازندرانی زبانان قابل فهم باشد ضروری به نظر می رسد.
در زبانهایی هم چون فارسی که طی صدها سال زبانی رسمی بوده اند به صورت تدریجی یک لهجه معیار به وجود آمد که از آن در سطوح رسمی استفاده می شود. امیدواریم که همه این ضرورت ها توسط فعالان و مسئولان فرهنگی مازندران درک شود و اقداماتی موثر در این زمینه ها صورت گیرد.

عسکر صادقی


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();
نظرات خوانندگان :

حمید 13 آبان 1389
من یک مازندرانی هستم و گویش مازندرانی را دوست دارم . اما فکر می کنم زبان فارسی سمبل وحدت ملی ماست و ایجاد اختلاف مابین زبان فارسی و گویش تبری برابر است با جهالت . گویش تبری و زبان فارسی ، هر دو یکی هستند و نیازی نیست اختلاف افکنی کنیم .
پاینده مازندران
پاینده ایران
رحیم 18 آبان 1389
دوست بزرگوار جناب صادقی؛با درود وسلام.
سخنان شما به حق وبه جاست.من به عنوان قطره ای کوچک از این حس شما برخود می بالم.ودر این راه دریغ نخواهم کرد.
واما دوست گرامی که این سخنان را مصداق اختلاف می دانید!!!!خرده فرهنگها وزبانهای قومی ومحلی وبه طور کلی داشته های بومی در سراسر ایران است که فرهنگ وزبان ملی را می سازد پس خواهش می کنم تعابیرتان را اصلاح کنید.ودودیگر آنکه زبان فارسی امروز وزبان مازندرانی از نظر دستوری ودستگاه فعلی وساختار واتیمولوژی یکی نیستند،گرچه هردو از زبانهای ایرانی هستندپس این را هم اصلاح فرمایید .اگر خواهان اطلاعات بیشتر هستیدبابنده در تماس باشید.پست الکتونیک:tabarestannamag@gmail.com
نا شناس 24 آبان 1389
دوست گرامی آقای گرداننده شمال نیوز!متاسفم که نظرات دیگر کاربران گذاشته نمی شود تا پاسخ این دوست شوونیسم داده شود.حضوری حتما گلایه خواهم کرد
نا شناس 5 آذر 1389
با این صدا و سیما (طبرستان )گاهی خجالت می کشیم از این که مازنی حرف بزنیم چون هر چه برنامه طنزوبی خاصیت و بی مایه هست به زبان مازندرانی پخش میشود و بغیر از اقای هادی ابراهیمی ایا مسئولی تاکنون به زبان مازندرانی صحبت کرده یاخیر علی .ا دبیر

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.087 seconds.